
Vi holder sommerferie, men vender tilbage igen til oktober, hvor du kan opleve Trubaduren og hans guitarist
Trubaduren (Tobias Stjernholm Haugaard) og hans guitarist (Rasmus Bak Christiansen) hørte jeg for første gang til en stuekoncert hos Mette og Ivan, der også er med i Visens Venner Århus. De to er mestre i at lave stuekoncerter. Til stede var også mange andre fra Visens Venner Århus. Det tog os 10 sekunder at blive enige om, at vi gerne ville have Tobias og Rasmus til at indlede vores sæson 2026- 27. Heldigvis kunne det godt lade sig gøre - og jeg lover jer - det swinger. Der var sådan lidt opdateret Cornelis Vreeswijk i en dansk version over det, men det er vigtigt at sige, at Thobias og Rasmus, står helt i egen ret. Der er bossa, jazz, pop og gamle revyviser, som en slags musikalsk og tekstmæssig referance i det Thobias skriver og synger i sine egne tekster, så hvis man er lidt nørdet, er det morsomt at gå på jagt i teksterne, der er charmerende, vittige og ofte med en overrumplende vinkel eller pointe.Jeg har endnu ikke forstået (og det kommer jeg nok heller ikke til) hvordan én mand kan få så meget musik og rytme ud af en guitar - også dét gjorde
indtryk. Håber at gense rigtig mange af jer til de kommende arrangementer.
Det er torsdag d. 1. oktober kl. 19.00 på Fritidscenter Skovvang, Skovvangsvej 127, 8200 Århus N
Om Visens Venner Århus
De færreste i dag ved, hvad viser egemtlig er, men når jeg nævner Kim Larsen, Anne Dorthe Michelsen, Sebastian, Lars Lilholt, Bamses Venner, John Mogensen eller Shubi-dua, TV2, og Bent Fabricius Bjerre, kender de fleste musikken. Det er det, vi blandt andet har spillet i Visens Venner Århus i de sidste par sæsoner. Vi er også nogle stykker, der skriver vores egne sange. Er du med på at lytte eller optræde, eventuelt sammen med andre i vores gruppe af udøvende, så er du velkommen til at ringe og snakke med mig. Vil du gerne optræde, skal vi lige høre dig først - og så får du en ærlig tilbagemelding, hvor det kan være, vi siger, at der er noget, du skal arbejde videre med, at du skal finde dig en akkompagnatør (eventuelt en af os) eller at det du laver har bedre hjemme et andet sted, end hos os. Vi har altså ikke åben scene.
Alle de programmer vi laver, både ude i byen og her på Fritidscenter Skovvang, som i øjeblikket er vores hjemsted, er gennemarbejdede og afprøvet på forhånd på vores “hulemøder.” Det er stedet hvor de, der synger og spiller, mødes og planlægger, hvad der skal synges og spilles. Så øver vi programmet til næste aften igennem. Er der noget, som ikke fungerer, tager vi det af programmet og gemmer det til senere.
Dagens koncert er udover vores sædvanlige program. Vi har koncerter den første torsdag i månederne oktober, november, december, februar, marts, april og maj. Vi kan ikke nødvendigvis selv overkomme at lave det hele, men så har vi gæster udefra. Det kan være solister eller grupper - nogle profesionelle, andre amatører.
Det koster 200 kr. pr. sæson at være medlem af Visens Venner og 50 kr. hvis man kommer som gæst. Hvis man som gæst melder sig ind, refunderes de 50 kr.
De bedste sommerhilsner Ole og resten af VV-Århus
Opdateret af Ole Christensen 22/5 - 2026
Visens Venner Århus arrangerer koncert med Perry Stenbäck og Dekadans orkesteret. Virtuost guitarspil, dejlige melodier og vedkommende tekster er garanti for en musikalsk oplevelse i særklasse. Dørene åbnes kl. 14 og billetter kan kun købes i døren. Prisen er 150 kr. MEN det er gratis hvis du er medlem af Visens Venner.
Se mere her: https://www.facebook.com/Dekadansorkestern
Husk også generalforsamling torsdag d. 21. maj. Se indkaldelsen her.
Begge koncerter finder sted på Fritidscenter Skovvang, Skovvangsvej 127, 8200, Århus N
![]() |
Den planlagte koncert i dag
Søndag d. 26/4 -2026 kl. 15
.
med Perry Stenbäck og
Dekandans
er aflyst på grund af sygdom
Opdateret 26/4 kl. 10:48
|
Helge Lund synger Kim Larsen Der går meget lang tid imellem, at et land som Danmark kan fostre en så folkekær sanger og, person som Kim Larsen. Den sidste der før ham kunne siges at ramme lige så bredt, og som var lige så elsket af hele landet var visesangeren og skuespilleren Osvald Helmuth, som i sin tid også stod bag utallige landeplager. Specielt blev han husket for sine viser om den lille mand og hans dagligdag som f.eks. i visen ’Henne om hjørnet’ om en alkoholiker på værtshuset, i visen ’Sagt op’ eller i visen ’Havnen’ – om funktionæren med udlængsel. Kim Larsen kunne det samme. – Han gjorde det bare i numre som ‘Langebro’, Hvad gør vi nu lille du’, ‘Midt om natten’ eller ‘Blip Båt’. Helge vil i aften give sine fortolkninger af en håndfuld af Kim Larsens viser/sange, og knytte et par ord til viserne set i lyset af Kim Larsens fantastiske og produktive liv. |
![]() |
![]() |
Sange fra glemmebogen Ivan og Nervepigernes har bladret de gamle sætlister igennem og fundet en flok sange frem, som helt ufortjent var gledet ud af repertoiret. Nu glæder vi os til et nostalgisk gensyn med sange af Anne Dorte Michelsen, Shu bi Dua, Sebastian og mange flere.Viseaftener i 2026 Torsdag d. 5. febuar Torsdag d. 5. marts Torsdag d. 9. april Torsdag d. 7. maj Kl. 19-21.30 Fritidscenter Skovvang, Skovvangsvej 127, 8200 Århus N Generalforsamling Torsdag d. 21. maj Nyt ViseVasse udkommer i januar 2026 med yderligere info. Download seneste her |
Siden er opdateret af Ole Christensen d. 3/10 -2025


